aktualnosci

Wakacje z zabytkami – nowe narzędzie promocji krajowej turystyki?

Wakacje z zabytkami – nowe narzędzie promocji krajowej turystyki?

Polska Organizacja Turystyczna i Narodowy Instytut Konserwacji Zabytków będą współpracować w zakresie promocji polskich zabytków. W ostatnim dniu roku szkolnego, w obecności ministra kultury i dziedzictwa kulturowego Piotra Glińskiego oraz wiceministra sportu i turystyki Andrzeja Guta-Mostowego, podpisana została deklaracja o współpracy przy budowie i rozwoju aplikacji MonumentApp oraz portalu i magazynu „Spotkania z Zabytkami”.

Z kolei w poniedziałek, 26 czerwca minister Gut-Mostowy przedstawił nowe narzędzia promocji historycznego dziedzictwa Polski przedsiębiorcom i samorządowcom z Małopolski. Spotkanie na Zamku Dunajec w Niedzicy było także okazją do podsumowania najważniejszych efektów Programu Polski Bon Turystyczny.

– Polski Bon Turystyczny, dzięki któremu do polskiej branży turystycznej wpłynęły ponad 3 miliardy złotych, w tym blisko 700 milionów do przedsiębiorców zlokalizowanych w Małopolsce, poza wymiarem finansowym odegrał ważną rolę społeczną. Duża część rodzin, szczególnie rodziny wielodzietne, które do tej pory nie mogły podróżować właśnie ze względów materialnych, dzięki bonowi po raz pierwszy wyjechały na wakacje – powiedział wiceminister Andrzej Gut-Mostowy.

Potwierdzają to wyniki badań przeprowadzonych przez Polską Organizację Turystyczną w maju i czerwcu tego roku.

– 79% przedsiębiorców dzięki udziałowi w programie Polski Bon Turystyczny pozyskało nowych klientów, z których co najmniej 25% skorzystało z rodzinnego wypoczynku po raz pierwszy. Niemal połowa przedsiębiorców, jest przekonana, że ci klienci wrócą do nich ponownie – mówiła Anna Salamończyk-Mochel, wiceprezes Polskiej Organizacji Turystycznej.

Kolejnym ważnym aspektem związanym z programem jest wzrost liczby podmiotów turystycznych wpisanych do ewidencji. Jako narzędzie dostępne wyłącznie dla firm prowadzących legalną działalność, bon zachęcił wielu przedsiębiorców do wyjścia z szarej strefy: w pierwszym roku funkcjonowania, na dzień 31.12.2020 r. średni wzrost liczby zarejestrowanych podmiotów turystycznych wynosił 13% procent, by już na koniec kolejnego roku wzrosnąć dwukrotnie do 26%. Na koniec roku 2022 oraz na dzień 31.03.2023 r. odnotowano 31-procentowy wzrost rejestracji w stosunku do okresu przed wprowadzeniem programu.[1]

– Wart podkreślenia jest także wzrost liczby obiektów i podniesienie jakości usług dostosowanych do potrzeb rodzinnego wypoczynku oraz preferencji i ograniczeń osób z niepełnosprawnościami. Pomimo szczególnie wymagającego dla turystyki okresu, aż 40% firm zwiększyło swoje inwestycje, a 38% zmieniło ofertę, tak aby odpowiadała ona potrzebom i wymaganiom tych grup turystów – dodała Salamończyk-Mochel.

Pierwsza polska aplikacja poświęcona zabytkom MonumentApp oraz portal spotkaniazzabytkami.pl i kwartalnik „Spotkania z Zabytkami” to narzędzia, dzięki którym nie tylko pasjonaci historii będą mogli korzystać ze świetnej bazy obiektów turystycznych i noclegowych, ale także źródło inspiracji i wiedzy o najważniejszych obiektach historycznych w Polsce. 

– Ponad 80% Polaków uważa, że zabytki są ważne i chce je lepiej poznać. Dostarczamy narzędzie, które to ułatwi – aplikacja, portal i kwartalnik będą wspólnie stanowić źródło inspiracji dla turystów i pasjonatów zabytków i historii, aby umożliwić im poznanie Polski w dostępny sposób. To funkcjonalne kompendium wiedzy podane w innowacyjny sposób, dzięki któremu każdy turysta łatwo znajdzie atrakcje turystyczne dotyczące zabytków i zaplanuje zwiedzanie – podsumował wiceminister sportu i turystyki, Pełnomocnik Prezesa Rady Ministrów ds. promocji polskiej marki, Andrzej Gut-Mostowy.

Aplikacja MonumentApp nie tylko dostarczy informacji o konkretnych zabytkach, ale będzie także pełnić funkcję społecznościową, co ma szczególne znaczenie dla wspólnot lokalnych. Odbiorcy będą mogli współtworzyć opisy, dzielić się swoimi odkryciami, pokazywać nieznane atrakcje oraz tworzyć własne mapy i plany wycieczek. MonumentApp oferuje też gotowe propozycje tras, wskazując np. miejsca związane z popularnymi serialami, postaciami literackimi czy po prostu, najpiękniejsze widoki.

Więcej o aplikacji na stronie Narodowego Instytutu Konserwacji Zabytków.


[1] Badanie wpływu programu Polski Bon Turystyczny na rozwój turystyki w Polsce (ankieta kierowana do Urzędów Gmin i Miast z województw: małopolskiego, pomorskiego i zachodniopomorskiego), POT, czerwiec 2023.

Wakacje z zabytkami – nowe narzędzie promocji krajowej turystyki?

Wakacje z zabytkami – nowe narzędzie promocji krajowej turystyki?

Polska Organizacja Turystyczna i Narodowy Instytut Konserwacji Zabytków będą współpracować w zakresie promocji polskich zabytków. W ostatnim dniu roku szkolnego, w obecności ministra kultury i dziedzictwa kulturowego Piotra Glińskiego oraz wiceministra sportu i turystyki Andrzeja Guta-Mostowego, podpisana została deklaracja o współpracy przy budowie i rozwoju aplikacji MonumentApp oraz portalu i magazynu „Spotkania z Zabytkami”.

Z kolei w poniedziałek, 26 czerwca minister Gut-Mostowy przedstawił nowe narzędzia promocji historycznego dziedzictwa Polski przedsiębiorcom i samorządowcom z Małopolski. Spotkanie na Zamku Dunajec w Niedzicy było także okazją do podsumowania najważniejszych efektów Programu Polski Bon Turystyczny.

– Polski Bon Turystyczny, dzięki któremu do polskiej branży turystycznej wpłynęły ponad 3 miliardy złotych, w tym blisko 700 milionów do przedsiębiorców zlokalizowanych w Małopolsce, poza wymiarem finansowym odegrał ważną rolę społeczną. Duża część rodzin, szczególnie rodziny wielodzietne, które do tej pory nie mogły podróżować właśnie ze względów materialnych, dzięki bonowi po raz pierwszy wyjechały na wakacje – powiedział wiceminister Andrzej Gut-Mostowy.

Potwierdzają to wyniki badań przeprowadzonych przez Polską Organizację Turystyczną w maju i czerwcu tego roku.

– 79% przedsiębiorców dzięki udziałowi w programie Polski Bon Turystyczny pozyskało nowych klientów, z których co najmniej 25% skorzystało z rodzinnego wypoczynku po raz pierwszy. Niemal połowa przedsiębiorców, jest przekonana, że ci klienci wrócą do nich ponownie – mówiła Anna Salamończyk-Mochel, wiceprezes Polskiej Organizacji Turystycznej.

Kolejnym ważnym aspektem związanym z programem jest wzrost liczby podmiotów turystycznych wpisanych do ewidencji. Jako narzędzie dostępne wyłącznie dla firm prowadzących legalną działalność, bon zachęcił wielu przedsiębiorców do wyjścia z szarej strefy: w pierwszym roku funkcjonowania, na dzień 31.12.2020 r. średni wzrost liczby zarejestrowanych podmiotów turystycznych wynosił 13% procent, by już na koniec kolejnego roku wzrosnąć dwukrotnie do 26%. Na koniec roku 2022 oraz na dzień 31.03.2023 r. odnotowano 31-procentowy wzrost rejestracji w stosunku do okresu przed wprowadzeniem programu.[1]

– Wart podkreślenia jest także wzrost liczby obiektów i podniesienie jakości usług dostosowanych do potrzeb rodzinnego wypoczynku oraz preferencji i ograniczeń osób z niepełnosprawnościami. Pomimo szczególnie wymagającego dla turystyki okresu, aż 40% firm zwiększyło swoje inwestycje, a 38% zmieniło ofertę, tak aby odpowiadała ona potrzebom i wymaganiom tych grup turystów – dodała Salamończyk-Mochel.

Pierwsza polska aplikacja poświęcona zabytkom MonumentApp oraz portal spotkaniazzabytkami.pl i kwartalnik „Spotkania z Zabytkami” to narzędzia, dzięki którym nie tylko pasjonaci historii będą mogli korzystać ze świetnej bazy obiektów turystycznych i noclegowych, ale także źródło inspiracji i wiedzy o najważniejszych obiektach historycznych w Polsce. 

– Ponad 80% Polaków uważa, że zabytki są ważne i chce je lepiej poznać. Dostarczamy narzędzie, które to ułatwi – aplikacja, portal i kwartalnik będą wspólnie stanowić źródło inspiracji dla turystów i pasjonatów zabytków i historii, aby umożliwić im poznanie Polski w dostępny sposób. To funkcjonalne kompendium wiedzy podane w innowacyjny sposób, dzięki któremu każdy turysta łatwo znajdzie atrakcje turystyczne dotyczące zabytków i zaplanuje zwiedzanie – podsumował wiceminister sportu i turystyki, Pełnomocnik Prezesa Rady Ministrów ds. promocji polskiej marki, Andrzej Gut-Mostowy.

Aplikacja MonumentApp nie tylko dostarczy informacji o konkretnych zabytkach, ale będzie także pełnić funkcję społecznościową, co ma szczególne znaczenie dla wspólnot lokalnych. Odbiorcy będą mogli współtworzyć opisy, dzielić się swoimi odkryciami, pokazywać nieznane atrakcje oraz tworzyć własne mapy i plany wycieczek. MonumentApp oferuje też gotowe propozycje tras, wskazując np. miejsca związane z popularnymi serialami, postaciami literackimi czy po prostu, najpiękniejsze widoki.

Więcej o aplikacji na stronie Narodowego Instytutu Konserwacji Zabytków.


[1] Badanie wpływu programu Polski Bon Turystyczny na rozwój turystyki w Polsce (ankieta kierowana do Urzędów Gmin i Miast z województw: małopolskiego, pomorskiego i zachodniopomorskiego), POT, czerwiec 2023.

Udostępnij!

Może zainteresują Ciebie

Kobiety siłą Louvre Hotels Group! Wywiad z General Manager Campanile Łódź

V edycja Arłamów Business Challenge

Accor i Grupa PHH wzmacniają plany marki Mövenpick w Polsce

Mercure Katowice Centrum z eko-odpowiedzialną inicjatywą

Pragaleria i Hotel Bellotto zainaugurowały swoją współpracę – za nami wiosenne „Spotkanie ze Sztuką”

Accor publikuje wyniki finansowe za pierwsze półrocze 2022