Ostatnia dekada na rynku turystycznym była pełna zmian: zarówno technologicznych, społecznych, jak i ekonomicznych. Polacy obecnie zupełnie inaczej podchodzą do planowania podróży. Mocną pozycję ugruntowały sobie platformy rezerwacyjne. Właśnie mija 10 lat od debiutu portalu Travelist.pl. Dziś serwis ma blisko 6 milionów zarejestrowanych użytkowników i jest turystycznym liderem reklamowym w internecie, wychodzącym naprzeciw potrzebom wypoczynkowym klientów z segmentu comfort.
Swój jubileusz Travelist.pl obchodził 30 marca w warszawskiej Fabryce Norblina. W uroczystych obchodach wzięli udział przedstawiciele marki, branży turystycznej, partnerzy biznesowi oraz dziennikarze. Podczas gali z okazji 10-lecia uhonorowano też wybrane obiekty współpracujące z portalem, przyznając statuetki Travelist Hotel Star w 12 kategoriach tematycznych. Nie zabrakło również „Nagrody Gości”, wręczanej na podstawie głosów internautów. Partnerem gali rozdania nagród był Athlon Car Lease Polska, lider na rynku leasingu samochodów. Portal regularnie opracowuje rankingi atrakcji turystycznych oraz publikuje inspirujące materiały we własnym Magazynie Travelist, wyznaczając tym samym standardy w podróżowaniu. Jaka historia stoi za sukcesem marki?
Travelist.pl dołącza do Secret Escapes i buduje portfolio za granicą
Dokładnie 18 marca 2013 roku strona Travelist.pl pojawiła się w sieci. Pierwsza transakcja została odnotowana już dzień później. Był to jednodniowy pobyt w hotelu Holiday Inn Warszawa Józefów ****. Portal sukcesywnie się rozwijał, a w 2014 roku wszystkie udziały zostały wykupione przez brytyjską spółkę Secret Escapes.
– Był to dla nas przełomowy moment. Dołączyliśmy do czołowej światowej grupy w branży turystyki online, a nasza oferta otworzyła się na ponad 20 krajów na 3 kontynentach – mówi Agata Szulc, CEO Travelist.pl.
Dwa lata później firma otwiera swoje pierwsze biura za granicą: w Pradze, Budapeszcie i Żylinie. Startują wówczas strony travelist.cz, travelist.sk i travelist.hu. Zaledwie po roku Secret Escapes przejmuje lokalnego lidera na rynku czeskim i słowackim, grupę Slevomat/Zl’avomat. Travelist wycofuje się wówczas z działalności zagranicznej pod swoją marką, stawiając na zacieśnianie współpracy regionalnej w ramach grupy.
Na polskim rynku spółka odnosi kolejne sukcesy. W 2016 r. stanęła na podium największych serwisów rezerwacyjnych w kraju, dwa lata później odnotowała 5 milionów zarejestrowanych użytkowników, a w 2019 r. znalazła się w gronie tysiąca najszybciej rozwijających się firm w Europie wg prestiżowego rankingu FT1000 Financial Times. W 2020 r. łączna wartość rezerwacji dokonanych za pośrednictwem Travelist.pl przekroczyła miliard złotych.
Rekordowe kampanie i pierwsze miejsce w rankingu Gemius Polska
Choć lata 2020-21 były dla polskiej turystyki trudne z uwagi na pandemię i lockdowny, Travelist.pl nie wstrzymał swoich działań. W tym czasie, na fali powrotu do rodzimej turystyki, zrealizował kampanię „Poznaj Polskę” z udziałem Pauliny i Tomka Torresów. Ambasadorzy odwiedzili 12 miejscowości, a efektem tych podróży było stworzenie kolekcji autorskich filmów, artykułów w Magazynie Travelist oraz przewodników do pobrania przed podróżą. Videoprzewodniki obejrzało prawie 1,5 mln osób, a cała kampania otrzymała nagrodę PR Wings w kategorii Social Media & Influencer Marketing.
W 2022 r. Travelist.pl rusza z kampanią „Mamy Twój pomysł na…” w odsłonie letniej i zimowej. Działania zakładały zarówno reklamy telewizyjne, digital marketing, jak i media relations. W tym samym roku marka została turystycznym liderem reklamowym w internecie. Plasuje się na 1. miejscu pod względem dotarcia do realnych użytkowników w rankingu top 15 marek online w kategorii travel według Gemius Polska. Wyprzedza portale takie jak m.in. Booking.com, Wakacje.pl czy Rainbow.
– Mocno inwestujemy w rozwój technologii oraz marketing. Śmiało wyznaczamy sobie cele na przyszłość. W 2022 roku mieliśmy 34,3 mln przychodów oraz 617 tys. zysku netto. Z kolei tym roku planujemy zwiększyć swój przychód o 15-20 proc., a zysk o ok. 500 proc. – przyznaje Agata Szulc.
Portal rezerwacyjny współpracuje dzisiaj z grupą blisko 1000 hoteli i pensjonatów, gwarantując rezerwującym najlepszą cenę na rynku. To możliwe dzięki zespołowi ekspertów, którzy na podstawie jasno określonych kryteriów wybierają jakościowe obiekty i negocjują z nimi najkorzystniejsze stawki. Ponadto w planach jest poszerzanie oferty o bilety lotnicze i tworzenie elastycznych pakietów. Z usługi tej już dziś korzystają spółki należące do grupy Secret Escapes w Wielkiej Brytanii, Niemczech, Austrii czy Skandynawii.