aktualnosci

IGHP: wakacje pozytywnie ocenione przez hotelarzy

IGHP: wakacje pozytywnie ocenione przez hotelarzy

3/4 ankietowanych hotelarzy oceniło sezon wakacyjny dobrze – wynika z ankiety Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego przeprowadzonej na początku września. Przyczyniły się do tego wyniki sierpnia, które były lepsze od lipca zarówno w obiektach wypoczynkowych, jak i biznesowych.

W stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku hotele w sierpniu poprawiły obłożenie dzięki dobrym wynikom obiektów wypoczynkowych, a tempo wzrostu średnich cen utrzymało się na podobnym poziomie jak miesiąc wcześniej. Łącznie, hoteli z frekwencją poniżej 30 proc. było 8 proc., natomiast obłożenie powyżej 50 proc. zanotowało 85 proc. obiektów (8 pp. więcej niż lipcu), w tym 60 proc. powyżej 70 proc. (13 pp. powyżej lipca).

W grupie hoteli biznesowych blisko 3/4 uzyskało obłożenie powyżej 50 proc., w tym 38 proc. powyżej 70 proc. To wyniki lepsze niż w lipcu o ok. 10 pp. Frekwencji 30 proc. nie osiągnęło 13 proc. hoteli. Wśród obiektów wypoczynkowych obłożenie było jeszcze wyższe niż miesiąc temu: 94 proc. hoteli zapełniło się więcej niż w połowie (o 8 pp. lepiej), w tym 78 proc. z obłożeniem powyżej 70 proc. Obiektów, które zanotowały frekwencję poniżej 30 proc., było tylko 3 proc.

Obłożenie lepsze niż roku temu

Dla 1/3 hoteli frekwencja pogorszyła się w stosunku do sierpnia ubiegłego roku, w tym 16 proc. obiektów zanotowało obniżenie do 5 pp. Ale połowa hoteli poprawiła obłożenie w stosunku do sierpnia ubiegłego roku, w tym 22 proc. obiektów uzyskało frekwencję wyższą do 5 pp.  17 proc. hoteli miało wyniki na tych samych poziomach, jak w zeszłym roku.

Podobnie jak w lipcu, hotele biznesowe w sierpniu wypadły słabiej od wypoczynkowych. Dla 33 proc. wskaźnik obłożenia poprawił się w stosunku do sierpnia ubiegłego roku, z identycznym wskaźnikiem 11 proc. we wszystkich trzech grupach (wzrost do 5 pp., do 10 pp. i powyżej 10 pp.). 49 proc. hoteli zanotowało obniżenie obłożenia, w tym 26 proc. stanowiła grupa z frekwencją niższą do 5 pp. Wśród obiektów wypoczynkowych, dla aż 72 proc. wskaźnik obłożenia poprawił się w stosunku do sierpnia ubiegłego roku, w tym najliczniejszą grupę 39 proc. stanowiły obiekty, które zanotowały wzrost frekwencji do 5 pp. 17 proc. obiektów pogorszyło obłożenie, z najliczniejszą grupą 8 proc. hoteli z frekwencją niższą do 5 pp.

W sierpniu średnie ceny rosły rok do roku, a tempo ich wzrostu utrzymało się na poziomie poprzedniego miesiąca. Odpowiedzi wskazują, że 70 proc. hoteli (o 1 pp. więcej niż w lipcu) podniosło ceny w stosunku do sierpnia 2023 r., w tym prawie połowa (49 proc.) odnotowała wzrost do 10 proc. 30 proc. hoteli uzyskało ceny na poziomie zeszłego roku lub niższe, w tym 16 proc. utrzymało te same ceny, a 10 proc. zanotowało spadek do 10 proc.

Wakacje na plusie

Hotelarze pozytywnie ocenili wakacje. Dla całej grupy ankietowanych 3/4 hoteli ocenia sezon wakacyjny dobrze, w tym 1/3 poniżej oczekiwań. 15 proc. obiektów oceniło go źle, a dla 11 proc. nie ma on istotnego znaczenia. Co zrozumiałe, oceny różnią się w podziale na hotele biznesowe i wypoczynkowe. Te pierwsze w 54 proc. oceniają wakacje dobrze (28 proc. poniżej oczekiwań), 21 proc. źle, a dla 1/4 nie mają one znaczenia. Obiekty wypoczynkowe w 94 proc. oceniają dobrze (53 proc. poniżej oczekiwań), żaden hotel nie zaznaczył odpowiedzi „źle” i dla 3 proc. nie mają one znaczenia.

Pozytywne prognozy

Dane dotyczące przyjętych rezerwacji na wrzesień są na wyższym poziomie niż miesiąc temu dla sierpnia. Wynika to przede wszystkim ze znacznie lepszych prognoz w hotelach biznesowych, ale również z dobrych prognoz w obiektach wypoczynkowych, pomimo zakończenia okresu wakacji. Wśród całej grupy ankietowanych 21 proc. hoteli (o 3 pp. mniej niż w lipcu) wskazuje aktualną frekwencję poniżej 30 proc. Obłożenie powyżej 50 proc. posiada połowa obiektów (o 9 pp. więcej niż w lipcu). Grupa hoteli „środka”, tj. z prognozą obłożenia w zakresie 30-50 proc., wyniosła 30 proc.

W hotelach biznesowych 21 proc. nie przekracza frekwencji 30 proc., a powyżej 50 proc. wskazuje 40 proc. Grupa hoteli z prognozą obłożenia w zakresie 30-50 proc. jest podobna i wynosi 39 proc. Wskaźniki aktualnego obłożenia dla obiektów wypoczynkowych to 61 proc. z frekwencją powyżej 50 proc., w tym 1/4 jest zapełniona w więcej niż 70 proc., a obiektów z obłożeniem poniżej 30 proc. jest 22 proc.

O ankiecie

W ankiecie przeprowadzonej online w dniach 1-6 września 2024 roku wzięło udział 159 hoteli zlokalizowanych we wszystkich województwach. Spośród nich 70 proc. położonych jest w miastach. 1/3 to obiekty sieciowe. Większość ankietowanych (84 proc.) to hotele liczące do 150 pokoi, 61 proc. ma mniej niż 100 pokoi, a średnia wielkość obiektu wyniosła 93 pokoje. Hotele, w których przeważa ruch biznesowy, stanowiły 38 proc., 23 proc. specjalizuje się w turystyce wypoczynkowej a łączące segment biznesowy z turystycznym to 39 proc. Dominującymi formami biznesu hotelowego wśród ankietowanych obiektów są mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa (92 proc.).

Źródło: IGHP

IGHP: wakacje pozytywnie ocenione przez hotelarzy

IGHP: wakacje pozytywnie ocenione przez hotelarzy

3/4 ankietowanych hotelarzy oceniło sezon wakacyjny dobrze – wynika z ankiety Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego przeprowadzonej na początku września. Przyczyniły się do tego wyniki sierpnia, które były lepsze od lipca zarówno w obiektach wypoczynkowych, jak i biznesowych.

W stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku hotele w sierpniu poprawiły obłożenie dzięki dobrym wynikom obiektów wypoczynkowych, a tempo wzrostu średnich cen utrzymało się na podobnym poziomie jak miesiąc wcześniej. Łącznie, hoteli z frekwencją poniżej 30 proc. było 8 proc., natomiast obłożenie powyżej 50 proc. zanotowało 85 proc. obiektów (8 pp. więcej niż lipcu), w tym 60 proc. powyżej 70 proc. (13 pp. powyżej lipca).

W grupie hoteli biznesowych blisko 3/4 uzyskało obłożenie powyżej 50 proc., w tym 38 proc. powyżej 70 proc. To wyniki lepsze niż w lipcu o ok. 10 pp. Frekwencji 30 proc. nie osiągnęło 13 proc. hoteli. Wśród obiektów wypoczynkowych obłożenie było jeszcze wyższe niż miesiąc temu: 94 proc. hoteli zapełniło się więcej niż w połowie (o 8 pp. lepiej), w tym 78 proc. z obłożeniem powyżej 70 proc. Obiektów, które zanotowały frekwencję poniżej 30 proc., było tylko 3 proc.

Obłożenie lepsze niż roku temu

Dla 1/3 hoteli frekwencja pogorszyła się w stosunku do sierpnia ubiegłego roku, w tym 16 proc. obiektów zanotowało obniżenie do 5 pp. Ale połowa hoteli poprawiła obłożenie w stosunku do sierpnia ubiegłego roku, w tym 22 proc. obiektów uzyskało frekwencję wyższą do 5 pp.  17 proc. hoteli miało wyniki na tych samych poziomach, jak w zeszłym roku.

Podobnie jak w lipcu, hotele biznesowe w sierpniu wypadły słabiej od wypoczynkowych. Dla 33 proc. wskaźnik obłożenia poprawił się w stosunku do sierpnia ubiegłego roku, z identycznym wskaźnikiem 11 proc. we wszystkich trzech grupach (wzrost do 5 pp., do 10 pp. i powyżej 10 pp.). 49 proc. hoteli zanotowało obniżenie obłożenia, w tym 26 proc. stanowiła grupa z frekwencją niższą do 5 pp. Wśród obiektów wypoczynkowych, dla aż 72 proc. wskaźnik obłożenia poprawił się w stosunku do sierpnia ubiegłego roku, w tym najliczniejszą grupę 39 proc. stanowiły obiekty, które zanotowały wzrost frekwencji do 5 pp. 17 proc. obiektów pogorszyło obłożenie, z najliczniejszą grupą 8 proc. hoteli z frekwencją niższą do 5 pp.

W sierpniu średnie ceny rosły rok do roku, a tempo ich wzrostu utrzymało się na poziomie poprzedniego miesiąca. Odpowiedzi wskazują, że 70 proc. hoteli (o 1 pp. więcej niż w lipcu) podniosło ceny w stosunku do sierpnia 2023 r., w tym prawie połowa (49 proc.) odnotowała wzrost do 10 proc. 30 proc. hoteli uzyskało ceny na poziomie zeszłego roku lub niższe, w tym 16 proc. utrzymało te same ceny, a 10 proc. zanotowało spadek do 10 proc.

Wakacje na plusie

Hotelarze pozytywnie ocenili wakacje. Dla całej grupy ankietowanych 3/4 hoteli ocenia sezon wakacyjny dobrze, w tym 1/3 poniżej oczekiwań. 15 proc. obiektów oceniło go źle, a dla 11 proc. nie ma on istotnego znaczenia. Co zrozumiałe, oceny różnią się w podziale na hotele biznesowe i wypoczynkowe. Te pierwsze w 54 proc. oceniają wakacje dobrze (28 proc. poniżej oczekiwań), 21 proc. źle, a dla 1/4 nie mają one znaczenia. Obiekty wypoczynkowe w 94 proc. oceniają dobrze (53 proc. poniżej oczekiwań), żaden hotel nie zaznaczył odpowiedzi „źle” i dla 3 proc. nie mają one znaczenia.

Pozytywne prognozy

Dane dotyczące przyjętych rezerwacji na wrzesień są na wyższym poziomie niż miesiąc temu dla sierpnia. Wynika to przede wszystkim ze znacznie lepszych prognoz w hotelach biznesowych, ale również z dobrych prognoz w obiektach wypoczynkowych, pomimo zakończenia okresu wakacji. Wśród całej grupy ankietowanych 21 proc. hoteli (o 3 pp. mniej niż w lipcu) wskazuje aktualną frekwencję poniżej 30 proc. Obłożenie powyżej 50 proc. posiada połowa obiektów (o 9 pp. więcej niż w lipcu). Grupa hoteli „środka”, tj. z prognozą obłożenia w zakresie 30-50 proc., wyniosła 30 proc.

W hotelach biznesowych 21 proc. nie przekracza frekwencji 30 proc., a powyżej 50 proc. wskazuje 40 proc. Grupa hoteli z prognozą obłożenia w zakresie 30-50 proc. jest podobna i wynosi 39 proc. Wskaźniki aktualnego obłożenia dla obiektów wypoczynkowych to 61 proc. z frekwencją powyżej 50 proc., w tym 1/4 jest zapełniona w więcej niż 70 proc., a obiektów z obłożeniem poniżej 30 proc. jest 22 proc.

O ankiecie

W ankiecie przeprowadzonej online w dniach 1-6 września 2024 roku wzięło udział 159 hoteli zlokalizowanych we wszystkich województwach. Spośród nich 70 proc. położonych jest w miastach. 1/3 to obiekty sieciowe. Większość ankietowanych (84 proc.) to hotele liczące do 150 pokoi, 61 proc. ma mniej niż 100 pokoi, a średnia wielkość obiektu wyniosła 93 pokoje. Hotele, w których przeważa ruch biznesowy, stanowiły 38 proc., 23 proc. specjalizuje się w turystyce wypoczynkowej a łączące segment biznesowy z turystycznym to 39 proc. Dominującymi formami biznesu hotelowego wśród ankietowanych obiektów są mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa (92 proc.).

Źródło: IGHP

Udostępnij!

Może zainteresują Ciebie

Do Bel Mare & Aqua Resort w Międzyzdrojach dołączyła Marta Jonak-Mikołajczyk

Accor rozpoczyna współpracę z Grupą Allenort, która wybuduje w samym sercu Gdyni hotel Mövenpick

Czym warto zająć się w firmie w nowym roku?

Royal Tulip Warsaw Apartments – wybrano kierownictwo

Baśniowe miejsce w sercu Gór Sowich. Zapraszamy do Borecznej

Paweł Kummer Managerem w stołecznym hotelu Leonardo Royal