Turystyczne hotele miejskie, hotele biznesowe i resorty różnią się pod wieloma względami, ponieważ ich oferta jest ukierunkowana do zupełnie innych grup gości. Obiekty te oferują inne doznania, inny zakres usług dodatkowych i udogodnień, a ze względu na swoją specyfikę stawiają przed architektami całkowicie odmienne wyzwania projektowe.
Żaden hotel nie ogranicza się już obecnie do zapewnienia wyłącznie miejsc noclegowych dla swoich gości W przypadku hoteli, definicje jak i przepisy prawa jasno określają i konkretyzują wymagania odnośnie ich funkcjonowania. Jeżeli natomiast mówimy o resortach, to jest to nazwa zapożyczona z języka angielskiego i oznacza ośrodek, który poza funkcją hotelową, ma zdecydowanie bardziej rozbudowaną bazę atrakcji w całym zespole budynków. W odniesieniu do projektowania, hotele muszą być przede wszystkim przemyślane pod kątem efektywności i maksymalizacji przestrzeni użytkowej, podczas gdy resorty skupiają się na stworzeniu atmosfery relaksu, luksusu i bezpośredniego kontaktu z naturą. Jak zatem widać – są to zupełnie różne podejścia, które odpowiadają na odmienne potrzeby i oczekiwania ich gości.
Doświadczenie polskich architektów, zdobyte już nie tylko na krajowej, ale i międzynarodowej arenie, pozwala im na spełnienie wielu, nawet nieoczywistych potrzeb inwestorów. Bardzo często ich funkcję z góry określa lokalizacja, jednak nie jest to tak oczywiste, gdy klienci szukają możliwości zorganizowania wydarzenia, łączącego integrację, wypoczynek i wydarzenia biznesowe. O specyfice projektowania różnego rodzaju obiektów mówią architekci i przedstawiciele firm wykonawczych, którzy od lat starają się sprostać zmieniającym się formom wypoczynku i wymaganiom inwestorów
Hotele biznesowe
– Hotele biznesowe są przeważnie zlokalizowane w centrach miast lub w pobliżu głównych centrów biznesowych, oferując łatwy dostęp do obiektów biurowych, centrów konferencyjnych czy innych miejsc pracy – mówi Magdalena Kluba, Lider Zespołu, Dział Projektów Wnętrz w Iliard Architecture & Interior Design, biura projektowego, pracującego dla najważniejszych globalnych sieci hotelowych. Bywa również, że pozostają uzupełnieniem ich oferty o funkcje, które potrzebne są do odbywania spotkań, bankietów czy konferencji. To właśnie w tym aspekcie należy upatrywać ich dodatkowego potencjału oraz źródła przychodu. Od architektów wymaga to doskonałego rozpoznania otoczenia projektowanego obiektu, zwłaszcza pod względem dostępnych funkcji i umiejętności przewidywania trendów. Wszystko po to, aby wyprzedzać rzeczywistość, a czasem wręcz kreować potrzebę dla sąsiadujących obiektów.
– Projekt hotelu biznesowego skupia się na funkcjonalności i wygodzie, często oferując sale konferencyjne, centra biznesowe oraz podstawowe udogodnienia takie jak siłownie czy baseny – mówi Wojciech Witek, współzałożyciel Iliard Architecture & Interior Design. W hotelach tych panuje profesjonalna, często bardziej formalna atmosfera, która ma sprzyjać pracy i spotkaniom biznesowym, jednak coraz częściej hotele te „otwierają” się także na mieszkańców, zapraszając ich do codziennego korzystania z przygotowanej infrastruktury. Tworzone są, tak potrzebne w erze pracy hybrydowej, miejsca do pracy biurowej, sale spotkań sąsiedzkich, ogrody zimowe czy też miejsca do organizacji uroczystości rodzinnych dla okolicznych mieszkańców. Z racji, że ich lokalizacje często nie oferują efektowych widoków na otoczenie, ich projekt znacznie częściej obejmuje atrakcje wewnątrz, niż otwarcie się ich na zewnątrz w formie rozległych przeszkleń, oferujących widok na malowniczą okolicę.
– Ważne jest także zapewnienie gościom wszystkich niezbędnych narzędzi do pracy – szybkiego, bezpłatnego i bezprzewodowego internetu w całym obiekcie oraz dostępu do najnowszych technologii, takich jak wideokonferencje, drukarki, skanery i stacje dokujące. W tych obiektach w pokojach powinny się znaleźć wygodne biurka, ergonomiczne krzesła oraz odpowiednie do pracy oświetlenie – mówi Magdalena Kluba.
Resorty – kompleksowy wypoczynek
– Główną domeną resortów, zwłaszcza tych luksusowych, jest zwykle położenie w unikatowych lokalizacjach, oferujących panoramiczny widok na plaże, góry czy obszary wiejskie – mówi Wojciech Witek. Ich projekt ma na celu zapewnienie gościom kompleksowego doświadczenia wypoczynkowego, które przed architektami stawia wyzwania związane ze znajomością specyfiki wielu systemów i połączeniem ich w jeden, sprawnie działający organizm. Należy dokładnie przemyśleć np. położenie sal bankietowych i pokoi gości, aby duże i głośne imprezy nie wymagały wyłączenia części pokoi z użytku w trakcie organizowanych w hotelu wydarzeń.
– Resorty są znacznie częściej skierowane na zewnątrz – okolicę i wykorzystanie terenu wokół głównych budynków – mówi Wojciech Witek. Oferują też znacznie szerszą gamę udogodnień, w tym różnorodne koncepty gastronomiczne – restauracje o zróżnicowanym charakterze, kawiarnie, kluby spotkań, centra SPA, saunaria, baseny, sklepy. Ponadto w ofercie resortów często znajdziemy szeroki wachlarz rozrywek i aktywności, takich jak sporty wodne, golf czy jazda konna. Dodatkowo, resorty mogą oferować ekskluzywne wille lub przestronne apartamenty zamiast standardowych pokoi hotelowych. Projektowanie resortów skupia się więc na tworzeniu przestrzeni, która sama w sobie jest atrakcja, a nie jest wyłącznie miejscem noclegowym. Obejmuje to nie tylko luksusowe udogodnienia, ale uwzględnia również piękno i funkcjonalność otoczenia, które często jest spójne z lokalnym krajobrazem i kulturą.
Mówiąc o zapewnieniu kompleksowego doświadczenia wypoczynkowego w resortach, nie można pominąć kwestii odpowiedniego projektowania i wyposażenia pokoi. Ze względu na dużo bardziej rozbudowaną ofertę funkcji dodatkowych, pokoje wynajmowane w resortach są relatywnie droższe niż pokoje w obiektach hotelowych, pomimo tego, że oba obiekty znajdują się w podobnej lokalizacji.
– Podstawową różnicą jest metraż – resorty z reguły dysponują większymi pokojami, ponieważ ich oferta jest skierowany przede wszystkim do rodzin planujących dłuższy wypoczynek – mówi Daniel Ochońko, prezes zarządu spółki Trust Us, specjalizującej się w wyposażaniu wnętrz obiektów komercyjnych. Mówimy tu więc potrzebie zapewnienia komfortu podczas kilkudniowego pobytu. Naturalnie wpływa to na wykończenie i umeblowanie pokoi, które powinny wytwarzać przyjazną i domową atmosferę. Z tego właśnie powodu w pokojach często znajdują się wygodne kanapy i fotele, a nawet aneksy kuchenne. Często spotkać możemy również wyraźnie oddzielone przestrzenie dzienne i sypialniane.
Architekci z kolei, zauważają, że oprócz wyposażenia wnętrz, niezwykle istotne są również nawiązania do lokalnej kultury.
– Luksusowe wnętrza i wysoki standard wykończenia są kluczowe dla uzyskania satysfakcji gości – mówi Magdalena Kluba. Nie należy jednak zapominać, że dla gości także ważne jest autentyczne, lokalne doświadczenie, zatem w obiekcie najczęściej pojawia się design inspirowany lokalną kulturą i projektuje się elementy nawiązujące do lokalnej architektury, sztuki i dekoracji, aby podkreślić wyjątkowy charakter miejsca. W hotelach resortowych, w odróżnieniu od obiektów biznesowych czy turystycznych miejskich, wprowadzamy do ich części wspólnych leżaki, hamaki i miejsca do medytacji.
Hotele turystyczne
Miejskie hotele turystyczne są natomiast projektowane z myślą o turystach odwiedzających dane miasto w celu zwiedzania i korzystania z jego atrakcji. Kluczową kwestią jest ich lokalizacja – zazwyczaj znajdują się w centrach miast lub pobliżu najważniejszych zabytków czy atrakcji turystycznych. Projektowanie tego typu hoteli często skupia się na estetyce i komforcie oraz stworzeniu przyjaznej i zapraszającej atmosfery, odzwierciedlającej charakter danego miasta i lokalną kulturę.
– Projektując hotele miejskie, których oferta skierowana jest głównie do turystów, architekci muszą uwzględnić szereg funkcji podnoszących komfort pobytu tej grupy – informacje turystyczne, punkty touroperatorów, w których dostępne są bilety do lokalnych atrakcji czy usługi przewodnickie – mówi Wojciech Witek. Pokoje są zazwyczaj dostosowane do krótkotrwałych pobytów i komfortowo wyposażone z myślą o tym, aby goście mogli efektywnie odpocząć po dniu pełnym zwiedzania. Niektóre hotele miejskie mogą także oferować restauracje serwujące lokalne specjały czy bary na dachach z widokiem na miasto, co jest atrakcyjne dla turystów poszukujących nie tylko noclegu, ale i lokalnych doświadczeń. Podobnie jak resorty, ale na mniejszą skalę, hotele miejskie mogą oferować specjalne pakiety tematyczne, które są związane z lokalnymi wydarzeniami kulturalnymi lub festiwalami.
Pomimo faktu, że oferta tego rodzaju hoteli nie jest tak rozległa jak w przypadku resortów, to wciąż stawiają one przed architektami sporo wyzwań, wymagających wyczucia oczekiwań tej grupy gości. Najczęściej projektanci skupiają się na dostarczaniu gościom kompleksowych doświadczeń, które umożliwiają głębsze poznawanie kultury i życia miasta.
Sezonowość – jak z nią walczyć?
Okresy wzmożonego i zmniejszonego popytu na usługi hotelowe nie są dla przedstawicieli branży niczym nowym. Istotny wpływ na tę sytuację mają nie tylko pory roku, ale też wydarzenia kulturalne organizowane w okolicy czy też święta. Sezonowość bezpośrednio przekłada się na poziom obłożenia hotelu, a co za tym idzie – również na jego przychody. Taka sytuacja niejako wymusza na hotelarzach opracowanie odpowiedniej strategii marketingowej, ale też wymaga elastycznego zarządzania danym obiektem.
– Istotną rzeczą jest przygotowanie programu funkcjonalnego dla inwestycji, który wydłuży sezon użytkowania obiektu w skali roku lub najlepiej – całkowicie oderwie dany obiekt od sezonowości w turystyce – mówi Dominik Górski, właściciel pracowni Gorscy Architekci. Zindywidualizowanie projektu pod konkretnych klientów oraz dostarczenie oczekiwanych atrakcji wielosezonowych zdecydowanie przybliża obiekty do tego celu. W mojej ocenie dobrze zaprojektowany hotel czy resort powinien być funkcjonalny, estetycznie zaprojektowany, przyjazny w przestrzeniach wewnętrznych i zewnętrznych, tak aby goście dobrze się w nim czuli. Natomiast prawdziwym wyznacznikiem prawidłowo wymyślonego, zaprojektowanego i obsługiwanego obiektu jest jego obłożenie -niezależnie od sezonu.
Źródło: mat. pras.
Fot. główne: Courtyard by Marriott Katowice, lobby, fot. Bartłomiej Senkowski